Sdružení Karlovarského kraje pro rozvoj leteckých linek obdrželo od společnosti KPMG Česká republika s. r. o. Dopadovou studii rozvoje Letiště Karlovy Vary. Vypracování této studie sdružení zadalo z důvodů profesionálního a nezávislého posouzení návratnosti plánovaných investic do rozšíření a prodloužení dráhy na letišti.
„Protože finance, které chceme investovat do rozšíření a prodloužení ranveje a související infrastruktury ve vazbě na rozvoj ekonomiky kraje i státu, dosahují částky téměř 1,24 miliardy korun, je třeba znát dopady na všechny související odvětví. Současný stav dráhy zásadně limituje další rozvoj Letiště Karlovy Vary, a proto jsme chtěli znát možný vývoj po vynaložení tak zásadní investice. Letiště má obrovský potenciál, který chceme rozhodně využít, ale protože nakládáme s veřejnými financemi, je třeba maximální obezřetnosti,“ uvedl hejtman Karlovarského kraje Petr Kulhánek.
V souvislosti se současnou zvyšující se poptávkou po letecké dopravě má Letiště Karlovy Vary potenciál zaujmout pevnou pozici nejen z hlediska regionálního ale také republikového. V této souvislosti studie počítá zejména s rozvojem cestovního ruchu v podobě nárůstu počtu turistů směřujících do Karlovarského kraje. V horizontu deseti let by se mohlo jednat o zvýšení návštěvnosti až o 66 procent. S tímto jde ruku v ruce také zvýšení příjmů pro podnikatelské subjekty v kraji, které budou profitovat ze zvýšeného počtu turistů, a to růstem tržeb v předpokládaném objemu až 700 milionů v horizontu deseti let.
„Dopadová studie jasně prokázala, že investice vložená do rozšíření a prodloužení dráhy je pro stát návratná v horizontu deseti let a přínosná pro podnikatelské subjekty v kraji. Z hlediska letiště je naprosto zásadní to, že by odpadly limitace pro efektivní využívání letiště pro leteckou dopravu, zvýší se doletová vzdálenost a bude možné, aby od nás létaly i nízkonákladové aerolinky. To by znamenalo, že letiště by se již několik let po rekonstrukci dráhy při předpokládaném navýšení provozu dostalo do černých čísel,“ vysvětlila jednatelka Letiště Karlovy Vary Alice Justina Undus.
Nedílnou součástí dopadové studie je také předpoklad pozitivního dopadu investice do veřejných rozpočtů, a to v podobě daňových přínosů ze spotřeby a investic. S návratnost do veřejných rozpočtů se počítá v období deseti let, což představuje velmi rychlou návratnost. Do krajského rozpočtu by mohlo za deset let přibýt až 3,9 milionu ročně.
„Makroekonomické dopady jednoznačně ukazují, že investice do rozšíření a prodloužení dráhy spolu s rozvojem další infrastruktury mají smysl. Po dokončení prací bude možné oslovení i dalších trhů, a to díky delší doletové vzdálenosti, což samozřejmě jistě ocení i obyvatelé kraje a širokého okolí, kteří budou moci létat i do zemí a destinací, kam se kvůli nedostatečným rozměrům dráhy zatím z Letiště Karlovy Vary létat nedá. Pro kraj je pak samozřejmě důležitý rozvoj cestovního ruchu, který je jedním z jeho hlavních ekonomických odvětví,“ doplnil neuvolněný zastupitel s gescí v oblasti dopravy Jan Bureš.
Dopadová studie pracuje s minimalistickým výhledem do budoucna, což může znamenat, že návratnost a ekonomika mohou být v konečné realitě ještě výrazně pozitivnější.