Hlavní činnosti oddělení
vykonává činnosti vyplývající ze zákona č. 248/2000 Sb. o podpoře regionálního rozvoje a zákona č. 129/2000 Sb. o krajích (krajské zřízení), zejména vypracovává a vyhodnocuje analýzy rozvoje územního obvodu kraje a jeho částí, zajišťuje a koordinuje vypracování programu rozvoje územního obvodu kraje, vyhodnocuje jeho plnění a předkládá orgánům kraje návrhy na jeho aktualizaci, navrhuje finanční opatření k podpoře regionálního rozvoje územního obvodu kraje, předkládá je ke schválení orgánům kraje a zajišťuje realizaci schválených opatření; vykonává činnosti vyplývající ze zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů;
- provádí výběr a přípravu rozvojových projektů a vypracovává další podklady potřebné pro sestavení rozpočtu kraje, popř. návrhy na užití prostředků z peněžních fondů kraje;
- spolupracuje s průmyslovými a hospodářskými subjekty a sítěmi podnikatelů v kraji;
- zajišťuje a koordinuje vypracování dlouhodobých koncepcí a strategií hospodářského a sociálního rozvoje kraje (např. Programe rozvoje Karlovarského kraje, Regionální inovační strategie Karlovarského kraje apod.;
- shromažďuje informace o programech podpor, dotačních titulech a fondech, tyto informace zveřejňuje na www stránkách kraje, popř. jiným vhodným způsobem informuje cílové subjekty, připravuje pro potřeby potenciálních žadatelů informace o možnostech financování projektů;
- připravuje pro potřeby potenciálních žadatelů informace o možnostech financování projektů;
- řídí činnost příspěvkové organizace Karlovarské agentury rozvoje podnikání p.o. (dále jen KARP) a v některých případech se podílí na jejich aktivitách;
- Společně s KARP se podílí se na vyhodnocování ploch vhodných pro vznik průmyslových a víceúčelových hospodářských zón a vede přehled investičních příležitostí na území kraje ve spolupráci s obcemi, městy, orgány územního plánování, Krajskou hospodářskou komorou a podnikateli a dále koordinuje vznik a rozvoj nových hospodářských aktivit (realizace technologických a dalších inovací rozvojem inovačních center, vědeckotechnických a hospodářských parků, podnikatelských inkubátorů);
- ve spolupráci s dalšími odbory kooperuje na vytváření pravidla pro dotační politiku na úseku odboru regionálního rozvoje;
- komplexně administruje vybrané dotační programy odboru regionálního rozvoje (např. program obnovy venkova, inovační vouchery) a na dalších se podílí;
- sleduje a vyhodnocuje sociální aspekty zaměstnanosti a hospodářský vývoj kraje;
- koordinuje regionální management, subjekty přímo ovlivňující trvale udržitelný rozvoj regionu;
- spolupracuje v rámci regionu soudržnosti NUTS2 Severozápad a jeho strukturami;
- spolupracuje s průmyslovými a hospodářskými subjekty a sítěmi podnikatelů v kraji;
- ve spolupráci s KARP zajišťuje prezentace investorských příležitostí v kraji pro hospodářský rozvoj a podporu podnikání v jeho územním obvodu;
- zajišťuje dotační agendu v oblasti podpory obnovy venkova, cyklistické infrastruktury a budování a údržby lyžařských tras;
- zajišťuje účast Karlovarského kraje na výstavách a veletrzích zejména v oblasti cykloturistiky, obnovy venkova a prezentace úspěšně realizovaných projektů – příklady dobré praxe;
- podporuje činnost pracovní skupiny a spolupracuje při řešení projektů v oblasti vodácké Ohře
- ve spolupráci s dalšími institucemi sleduje a analyzuje veškeré hospodářské aktivity na území kraje a zajišťuje vzájemnou výměnu informací (Český statistický úřad, úřady práce, ministerstva, správci inženýrských sítí, Krajská hospodářská komora Karlovarského kraje ad.);
- ve spolupráci s Krajskou hospodářskou komorou a KARP zajišťuje zprostředkování informací o dostupných podporách malého a středního podnikání, včetně metodické pomoci žadatelům;
- spolupracuje s obcemi a jejich sdruženími, mikroregiony a místními akčními skupinami v Karlovarském kraji na přípravě strategických dokumentů i při přípravě investic a realizaci projektů;
- spolupracuje s KARP na přípravě a realizaci projektů;
- je spoluorganizátorem soutěže Vesnice roku Karlovarského kraje.
spolupracuje při provádění finančních kontrol skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory u kontrolovaných osob, a to před jejich poskytnutím (ex-ante), v průběhu jejich použití a následně po jejich použití (ex-post), viz zákon 320/2001 Sb. o finanční kontrole ve veřejné správě, a to pouze u individuálních projektů realizovaných v rámci této skupiny.
vykonává činnosti v rozsahu zákona č.256/2001 Sb. o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších změn a doplňků, kde zejména: vydává předchozí souhlas k provozování veřejného pohřebiště, přijímá informace od provozovatele pohřebiště o zákazu pohřbívání, vydává stanovisko ke zřízení neveřejného pohřebiště, vydává rozhodnutí o zrušení veřejného pohřebiště ve veřejném zájmu, vykonává dozor nad činností provozovatele pohřebiště, je-li jím registrovaná církev, nebo náboženská společnost, vč. oprávnění požadovat splnění povinností stanovených zákonem;
provádí zajištění a úhradu exhumace a převezení lidských ostatků, včetně přemístění zeminy a travního porostu z rozptylových a vsypových luk na jiné vhodné pohřebiště, v případě rušení veřejného pohřebiště ve veřejném zájmu před uplynutím nájemních lhůt;
vykonává činnost v rozsahu zákona č. 122/2004 Sb. o válečných hrobech a pietních místech a o změně zákona č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Vede souhrnnou evidenci válečných hrobů, které jsou v jeho správním obvodu, a koordinuje péči o válečné hroby v rámci kraje, informuje ministerstvo o počtech a o stavu válečných hrobů, které vede v evidenci;
zajišťuje v přenesené působnosti agendy dotačních programů vyhlášených Ministerstvem pro místní rozvoj (případně jinými státními orgány) v dohodnutém a krajem odsouhlaseném rozsahu, např. v rámci státní bytové politiky, programů obnovy venkova atd.
- spolupracuje s ostatními odbory na projektech připravovaných za Karlovarský kraj v rámci využívání fondů EU;
- zajišťuje informace o programech vyhlášených a podporovaných v rámci EU, případně jinými mezinárodními organizacemi;
- spolupracuje s KARP (plní funkce Sekretariátu Regionální stálé konference Karlovarského kraje) na přípravě a činnosti Regionální stálé konference Karlovarského kraje (RSK) a zpracování Regionálního akčního plánu Karlovarského kraje (RAP);
- zajišťuje zpracování projektových záměrů kraje a jeho příspěvkových organizací v Regionálním akčním plánu Karlovarského kraje;
- podílí se na přípravě, realizaci a udržitelnosti přeshraničních i národních projektů (např. Clara II, Clara III, CROSS-DATA, Smart akcelerátor, aj.).
- v souladu s vnitřními předpisy KK spolupracuje na projektech připravovaných za Karlovarský kraj v rámci využívání strukturálních fondů EU, vč. metodické koordinace řízení projektů EU v rámci Karlovarského kraje;
- zajištění zpracování informací a iniciace projektů na úrovni mezinárodních Operačních programů CENTRAL EUROPE a INTERREG EUROPE;
- koordinuje metodiku přípravy, řízení, realizace a udržitelnosti projektů Karlovarského kraje a jím zřízenými organizacemi.
- pořizuje zásady územního rozvoje a v zákonem stanovených případech regulační plán pro plochy a koridory nadmístního významu;
- pořizuje územně plánovací podklady: územně analytické podklady pro území kraje a územní studie;
- vydává závazné stanovisko podle § 96b stavebního zákona u záměrů nacházejících se ve správních obvodech několika obcí s rozšířenou působností;
- vydává vyjádření a stanoviska při pořizování územních plánů;
- vkládá data do evidence územně plánovací činnosti za svůj správní obvod, tj. správní území Karlovarského kraje;
- vykonává další činnosti podle § 7 odst. 1 písm. g) stavebního zákona;
- poskytuje odbornou a metodickou pomoc zejména orgánům územního plánování a projektantům územně plánovacích dokumentací pro obce;
Organizuje u obcí kontroly výkonu státní správy v přenesené působnosti na úseku územního plánování, vyhodnocuje výsledky kontrol a předkládá příslušnému ministerstvu, popř. vládě, návrhy na potřebná opatření,
Oddělení přeshraničních projektů odboru regionálního rozvoje vykonává následující činnosti:
V rámci implementace INTERREG Česko - Sasko 2021-2027 zabezpečuje v roli Regionálního subjektu následující činnosti:
- publicita, poskytování informací o programu včetně poradenství (ve spolupráci s JS)
- přijímání projektových žádostí českých lead partnerů
- kontrola formálních náležitostí a odborné posouzení žádostí českých lead partnerů
- spolupráce při hodnocení projektových žádostí
- zajištění další činnosti vyplývající Regionálnímu subjektu z Programového/Realizačního dokumentu
V rámci implementace Programu INTERREG Bavorsko - Česko 2021-2027 zabezpečuje v roli Regionálního subjektu následující činnosti:
- publicita, poskytování informací o programu včetně poradenství
- přijímání projektových žádostí českých lead partnerů
- kontrola formálních náležitostí a kontrola přijatelnosti žádostí českých lead partnerů
- spolupráce při hodnocení projektových žádostí
- zajištění další činnosti vyplývající Regionálnímu subjektu z Programového/Implementačního dokumentu
V rámci implementace Programů účast na implementaci Fondu malých projektů
V souladu s vnitřními předpisy KK spolupracuje na projektech připravovaných za Karlovarský kraj v rámci využívání fondů EU
Zajištění zpracování informací a iniciace projektů na úrovni nadnárodní a meziregionální spolupráce
Administrativní zajištění zasedání Výboru pro regionální rozvoj Zastupitelstva KK
Sekretariát zajišťuje zejména tyto činnosti:
- organizuje přípravu a konání jednotlivých zasedání RSK;
- připravuje materiály a podklady pro jednotlivá zasedání RSK a zasílá je všem členům k případným připomínkám;
- sepisuje zápis ze zasedání RSK, zasílá ho všem členům a náhradníkům k připomínkám, provádí vypořádání připomínek, finální znění zápisu ze zasedání zasílá všem členům a náhradníkům, uveřejňuje zápis ze zasedání RSK na webové stránce RSK;
- upravuje veškeré dokumenty související s činností RSK;
- publikuje na webové stránce RSK relevantní dokumenty a zajišťuje provoz a úpravy webových stránek;
- vede seznam členů, jejich náhradníků a stálých hostů;
- administrativně zajišťuje změny členů a náhradníků;
- koordinuje činnost pracovních skupin RSK tzn. připravuje materiály a podklady pro jednání pracovních skupin, případně sepíše zápis z jednání, spravuje veškeré dokumenty související s činností pracovních skupin, uveřejňuje relevantní dokumenty související s činností pracovních skupin na webové stránce RSK není-li rozhodnuto jinak;
- účastní se jednání sekretariátů všech RSK organizovaných MMR;
- navrhuje stálé a přizvané hosty;
- zajišťuje zpracování Regionálního akčního plánu (RAP KK) a jeho změny;
- zpracovává Výroční zprávu o činnosti RSK;
- zpracovává Zprávu o naplňování Regionálního akčního plánu a její změny;
- plní úkoly a vyřizuje požadavky NSK a MMR ;
- spolupracuje na aktivitách vedoucích k naplňování Strategického rámce hospodářské restrukturalizace Ústeckého, Moravskoslezského a Karlovarského kraje;
- zajišťuje pořádání odborných konferencí a seminářů pro širokou veřejnost (ať již samostatně či ve spolupráci s MMR), a to prezenční či on-line formou.;
- mapuje absorpční kapacitu regionu – získává a následně analyzuje záměry na rozvoj regionu od subjektů Karlovarského kraje;
- komplexně zajišťuje program RE:START v Karlovarském kraji, účastní se pravidelných koordinačních schůzek s Regionálním výkonným týmem RE:START;
- zajišťuje sběr dat pro definování absorpční kapacity území a mapování připravovaných projektových záměrů, vstupů pracovních skupin, podkladů partnerů zapojených v RSK a dalších aktérů regionálního a místního rozvoje;
- vytváří souhrn informací z území;
- aktivně se podílí na procesu hodnocení potenciálních strategických projektů v rámci Karlovarského kraje ve vazbě na typové aktivity nařízení Fondu pro spravedlivou transformaci;
- vede projekt OP TP na podporu činnosti RSK a RE:START;
- aktivně se zapojuje do příprav FST a podniká řadu kroků, které jsou zapotřebí pro nastavení optimální implementační struktury a přípravy OP ST tak, aby jeho nastavení maximálně reflektovalo transformační potřeby kraje;
- koordinuje aktivity jednotlivých tematických pracovních skupin OP ST a účastní se jednotlivých jednání
- účastní se všech jednání s řídícími orgány, MMR, MŽP, SFŽP, atd.
- koordinuje aktivity v rámci iniciativy JASPERS;
- účastní se jednání ohledně Informačního systému projektových záměrů (ISPZ) a zároveň je správcem toho systému za Karlovarský kraj;
- spolupracuje a účastní se pracovních skupin při tvorbě ITI;
- kontroluje a zveřejňuje MAP na extranetu územní dimenze MMR;
- zpracovává studie na HSOÚ a zároveň je koordinátorem HSOÚ pro Karlovarský kraj;
- administrativně a organizačně zabezpečuje Komisi Rady Karlovarského kraje pro transformaci regionu, FST a energetiku.
Další informace naleznete na webových stránkách REGIONÁLNÍ STÁLÉ KONFERENCE KARLOVARSKÉHO KRAJE