- SEBEPOJETÍ
- VĚDOMÍ VLASTNÍCH OSOBNOSTNÍCH CHARAKTERISTIK
- VĚDOMÍ SVÉ JEDINEČNOSTI A ODLIŠNOSTI OD JINÝCH LIDÍ
- ODPOVÍDÁ NA OTÁZKU „KDO JSEM?“
Identita každého člověka se vyvíjí od narození po celý život. Má aspekt např. osobnostní, kulturní či etnický. K nejbouřlivějším proměnám dochází v období puberty a dospívání.
Potíže v utváření identity se mohou u dětí (i dospělých) projevovat výraznými problémy v chování anebo prožívání. Pro zdravou sebedůvěru dítěte je nutné, aby znalo nejen pravdu o své etnické příslušnosti, ale aby mělo možnost poznat i její aspekty, tedy například historii, zvyky, významné osobnosti, kulturní bohatství či řeč. Přestože bude vychováváno v kultuře, jazyce a hodnotách pěstounů, je to právě poznání svých kořenů, co mu pomůže nepodlehnout tíze předsudků a stereotypů.
Pozitivní identita vychází ze zdravé sebedůvěry a umožňuje nám být v souladu se sebou samým, svou minulostí, současným životem i výhledem do budoucnosti. A jak pozitivní identitu posilovat?
V raném a předškolním věku můžeme dítěti předkládat informace formou pohádek, písniček a her.
Ve školním věku je možné dítěti ukázat pozitivní identifikační vzory (významné osobnosti) a umožnit mu kontakt s osobami či vrstevníky stejného etnického původu (např. s dalšími dětmi v náhradní rodinné péči).
Děti, které nevyrůstají s vlastními rodiči, potřebují od svých nejbližších dospělých (například pěstounů):
• pomoci porozumět své minulosti, svému příběhu, odlišnostem, které mohou vnímat mezi sebou a svým okolím,
• podpořit a ujistit v tom, že je v pořádku, když se o tato témata zajímají.
Podpořte je, když:
• v určitém věku chtějí znát podrobnosti o své biologické rodině, o okolnostech, které změnily jejich osud,
• chtějí být v kontaktu se svými rodiči, příbuznými či jinými důležitými osobami.
více o identitě se můžete dozvědět např. na webových stránkách Nadace JaT:
https://www.knihovnanrp.cz/publikace/budovani-identity-ditete/