Jedním ze základních uživatelů digitálních technických map krajů (dále i jen „DTM“) jsou stavební úřady, a to na základě vazby na vymahatelnost povinností uložených stavebníkům zákonem č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví (dále jen „zeměměřický zákon“), konkrétně v § 4b odst. 9 zeměměřického zákona: „Po dokončení stavby, kterou vzniká, mění se nebo zaniká objekt nebo zařízení podle odstavce 4 písm. b), předá stavebník 14) prostřednictvím jednotného rozhraní podle § 4d odst. 3 písm. b) správci digitální technické mapy kraje údaje o tomto objektu nebo zařízení. Přitom zodpovídá za správnost, úplnost a aktuálnost předaných údajů.“
Stavební úřad se při výkonu své činnosti podle zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon (dále jen „SZ“), setkává s DTM v momentě, kdy stavebník podává oznámení o užívání stavby podle § 230 SZ a dále v případě, kdy podává žádost o kolaudační rozhodnutí dle § 232 SZ. V obou těchto případech dokládá stavebník tzv. identifikátor záznamu, jímž prokazuje splnění povinnosti vůči DTM kraje. Aktuálně platné znění § 232 odst. 2 SZ: „geodetická část dokumentace skutečného provedení stavby technické a dopravní infrastruktury nebo identifikátor záznamu, ve kterém byly zapsány změny týkající se obsahu digitální technické mapy kraje, nebo předány podklady pro jejich zápis, pokud jsou údaje o stavbě obsahem digitální technické mapy kraje“. Identifikátor záznamu je ve své podstatě ID podání.
Znění § 232 odst. 2 SZ dle navržené novelizace: „identifikátor záznamu, ve kterém byly zapsány změny týkající se obsahu digitální technické mapy kraje, nebo předány podklady způsobilé pro jejich zápis, pokud jsou údaje o stavbě obsahem digitální technické mapy kraje“.
Pozn. Aktuálně je návrh novelizace ustanovení § 232 odst. 2 SZ ve fázi mezirezortního připomínkového řízení. Novelizace tohoto ustavení si vyžádala skutečnost, že s účinností nového stavebního zákona již dokumentace skutečného provedení stavby neexistuje a doplněním slůvka „způsobilé“ bude stavebnímu úřadu dána kompetence k ověřování vloženého identifikátoru záznamu.
Cílem znění tohoto odstavce je skutečnost, že stavebník uvede v oznámení o užívání stavby nebo v žádosti o kolaudaci identifikátor záznamu (příklad identifikátoru: (PGAD-0B075879-CA4A-4259-B5A8-86023F88E9C4) a stavební úřad dostupnými prostředky ověří, že tento identifikátor je skutečný a opravdu potvrzuje tzv. způsobilost (zapracovatelnost) stavebníkem předaného podkladu pro DTM kraje. Tímto postupem by měla být zajištěna aktualizace datového obsahu DTM krajů. Ověření předloženého identifikátoru záznamu probíhá jak u geodetického podkladu pro aktualizaci základní prostorové situace, tak i pro geodetické podklady určené k aktualizaci obsahu údajů o dopravní a technické infrastruktuře.
Ověření identifikátoru záznamu může stavební úřad provést prostřednictvím Portálu Digitální mapy veřejné správy (dále i jen „DMVS“), a to buď vizuálně pohledem do mapové služby (k tomu lze využít i mapové služby krajských DTM) nebo využitím přímé kontroly vloženého identifikátoru v Portálu DMVS. V případě geodetického podkladu pro DTM, kdy je aktualizován obsah objektů dopravní a technické infrastruktury, není možné využít přímou kontrolu identifikátoru záznamu, nutno využít vizuální kontroly v mapové službě.
Je nutné se v Portálu DMVS (https://dmvs.cuzk.gov.cz/portal) přihlásit prostřednictvím JIP/KAAS.
Další informace lze čerpat na webu DTMwiki 2.3. Informace pro stavební úřady.
Co je obsahem DTM?
- Základní prostorová situace (ZPS)
- Zobrazení skutečného stavu území. Mapuje stavby, zařízení, vodní toky, hřiště a další prvky polohopisné situace. Všechny body ZPS jsou měřeny a ukládány ve 3D (XYZ), obsahují tedy i nadmořskou výšku.
- Data ZPS pořizuje geodet a v jednotném výměnném formátu je předává kraji, který je v přenesené působnosti zapracovává do DTM.
- Dopravní a technická infrastruktura (DTI)
- Zobrazení sítí dopravní a technické infrastruktury (silnice II. a III. třídy, veřejné osvětlení, vodovody a kanalizace, plynovody apod.) včetně údajů o umístění, průběhu, vlastnostech a ochranných pásmech.
- Data sítí dopravní a technické infrastruktury pořizuje vlastník, správce nebo provozovatel sítě a obsah DTM přímo aktualizuje prostřednictvím svého informačního systému.
Digitální technická mapa Karlovarského kraje, projekt č. CZ.01.4.03/0.0/0.0/19_259/0026188, je spolufinancován Evropskou unií, Evropským fondem pro regionální rozvoj, Operačním programem Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost."