Na seznam tratí určených ke zrušení však nakonec zahrnuty nebyly. „Nabídku jsme po všech stránkách pečlivě analyzovali a došli jsme k závěru, že je legislativně a ekonomicky problematická, tudíž pro kraj v předložené podobě nepřijatelná,“ uvedl náměstek hejtmana Petr Navrátil.
Nabídka především negarantuje nutnou smluvní dohodu mezi předkladateli a společností České dráhy, s níž má kraj uzavřenou dlouhodobou smlouvu na provozování drážní dopravy. Ukončení stávající smlouvy může vyvolat případný požadavek na úhradu vzniklé škody. „Převedení části dopravního výkonu na jiné provozovatele by zase vyžadovalo úpravu stávající smlouvy s Českými drahami, což současná smlouva neumožňuje. Navíc by s tím České dráhy musely souhlasit,“ vysvětlil Navrátil a dodal, že by kraj musel uzavřít dodatek na „zbylý“ dopravní výkon ČD a s „novými“ provozovateli by musela být uzavřena nová smlouva podle platné evropské legislativy.
RegioJet také nabízí výrazné navýšení dopravního výkonu o více než 150 tisíc vlakových kilometrů za rok, tedy o 60 procent. „Bohužel přitom společnost nepočítá s výraznějším zkvalitněním vozového parku. Naše zkušenosti na tratích do Kraslic a do Mariánských Lázní ukazují, že ke zvýšení počtu cestujících nevede vyšší počet vlaků, ale zásadní zlepšení přepravního komfortu, což dokladuje příklad nasazení německých RegioSprinterů,“dodal Navrátil.
Nabídka zahrnuje také údajnou úsporu 5 milionů korun na prokazatelné ztrátě, kterou musí kraj hradit a která je v nabídce deklarovaná. „Pokud by následně dopravce úspory v nákladech nedokázal dosáhnout, mohl by ji podle platné legislativy požadovat po Karlovarském kraji. Nová smlouva by nás, co se předpokládaných nákladů týče, uvedla do rizika. Podle nového nařízení Evropské komise má dopravce nárok na všechny náklady a nabídka v takové podobě není závazná,“uvedl Navrátil. Ten také zdůraznil, že se obává podobného postupu RegioJetu jako v případě jeho mateřské společnosti Student Agency, která od antimonopolního úřadu obdržela během v listopadu pokutu přes 6 milionů korun za nastavení nízkých cen na autobusové lince Praha – Brno, čímž zlikvidovala konkurenci, a poté ceny opět zvedla na běžnou úroveň.
Nabídka společnosti RegioJet je pro kraj značně riziková
Před časem obdržel Karlovarský kraj nabídku společností RegioJet a Jindřichohradecké místní dráhy na provozování tratí Karlovy Vary - Merklín, Nová Role - Chodov - Loket a Cheb - Luby u Chebu. Nabídka vycházela z předpokladu, že tyto tratě budou ministerstvem dopravy zrušeny.
Za stránku zodpovídá
Mgr. Jana Pavlíková
Datum aktualizace