Náš region má spoustu problémů. Ty se však výrazně neliší od jiných částí Česka. Chybějící učitelé, lékaři, nedostatečná infrastruktura trápí i většinu ostatních krajů. V čem jsme ale výjimeční je míra nedůvěry, kterou chováme proti místu, kde žijeme.
To se dá nejlépe demonstrovat na průzkumu
, ze kterého tradičně vycházíme jako nejhorší kraj. Když se však podíváme na data detailněji, zjistíme, že realita je úplně jiná.Ve výše zmíněném průzkumu, který vyšel v roce 2024, jsme na posledním místě pouze v oblasti zdravotnictví. V dalších sedmi hodnocených kategoriích jsme okolo průměru a v některých dokonce excelujeme.
Proč tedy celkově vycházíme jako nejhorší, když si ve většině oblastí vedeme relativně dobře? Nejvíce dolů nás táhne právě veřejné mínění, které se ve výsledcích průzkumů průměruje s objektivní kvalitou života.
Z průzkumu vyplývá, že lidé si myslí, že se tu žije výrazně hůře, než je realita. Konkrétně v tomto průzkumu se ve většině oblastí pohybujeme v míře spokojenosti na posledním místě. Tento trend se ukazuje i v minulých letech.
Efekt nedůvěry je lépe vidět, když porovnáme objektivní kvalitu života a veřejné mínění v okolních regionech. Výrazně negativněji vnímají život obyvatelé Karlovarského a Ústeckého kraje. Naopak v Plzeňském kraji a v Praze vnímají lidé kvalitu svého života lépe, než je objektivně změřena.
zdroj: Místo pro život 2024, vlastní výpočet
Jak posílit důvěru lidí?
Zaprvé je určitě potřeba aktivně zlepšovat věci, které lidi trápí. Ke zlepšení školství, zdravotnictví nebo sociální oblasti je potřeba dlouhodobá práce na komunální, krajské i celostátní úrovni. A určitě pořád máme co dohánět.
Druhým krokem je zvědomení toho, co se povedlo už teď. Protože se toho daří celkem dost.
A právě na to míří kampaň Karlovarský kraj, lepší než si myslíme. Jednak ukazuje na fakt, že lidé Karlovarskému kraji nedůvěřují, a zároveň představuje to, co se za poslední dobu v našem kraji povedlo.
Kampaň obsahuje přes 100 pozitivních zpráv, které jsou zpracované celkem ve 12 tematických balíčcích od zdravotnictví a školství přes dopravu, sociální oblast až po úspěchy našich krajanů či organizací. Kampaň poběží zhruba od půlky září do konce roku 2024 na sociálních sítích Karlovarského kraje.
(Autorem textu je Matyáš Smutný - marketingový stratég Karlovarského kraje)